تبلیغات
مجله خانواده گروه میعادگاه - 12 روش ساده اما معجزه آسا برای تقویت مغز

 


بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 29 آذر 1387

12 روش ساده اما معجزه آسا برای تقویت مغز




هرچند مغز ما قویترین رایانه در سیاره زمین محسوب می‌شود اما این رایانه قدرتمند نیز گاهی به خطا می‌رود. ما انسانها بیشتر وقت خود را صرف انباشتن چیزهای مختلف و بی‌فایده به داخل مغزمان می كنیم.
مهم نیست مغز ما چقدر قدرتمند است، آنچه اهمیت دارد این است كه بدانیم این عضو نیاز به جبران و احیای خود دارد تا بتواند قالب و توانایی خود را حفظ كند.
پژوهشگران روش‌های مختلفی را برای سوپرشارژ كردن و افزایش كارآیی مغز ارائه كرده‌اند كه در این مقاله ساده‌ترین آنها ارائه شده تا هر فردی بتواند به محض احساس نیاز، به آنها دسترسی داشته باشد و آنها را بكار بسته و از مزایای آن بهره‌مند شود:

- بادام بخورید
بادام حافظه را تقویت می‌كند و اگر در تركیب با شیر قبل از رفتن به رختخواب و یا پس از برخاستن از خواب به هنگام صبح مصرف شود تاثیر بهتری دارد.

-آب سیب بنوشید
پژوهشگران دانشگاه ماساچوست لوول نشان داده‌اند؛ آب سیب تولید نوعی انتقال دهنده عصبی حیاتی موسوم به استیلكولین را در مغز افزایش داده و از این طریق قدرت حافظه را نیز تشدید می‌كند.

- خوب بخوابید
تحقیقات نشان می‌دهد كه حافظه بلند مدت در طول خواب با پخش مجدد تصاویر تجربه شده در روز تقویت می‌شود.

- از تفریحات ساده لذت ببرید
استرس قدرت مغزی ما را تحلیل می برد. ذهنی كه در استرس گرفتار شده بیشتر منابع حافظه ما را مصرف می كند و به این ترتیب ذهنی ضعیف و كودن برای ما باقی می گذارد. سعی كنید برای خود عادتهای ساده تفریحی در طول روز تعیین كنید تا بتوانید به كمك آنها استرس را از ذهن خود پاك نمایید. برخی از این تفریحات ساده و مفید برای ذهن و بدن و روان عبارتند از: گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، بازی با كودكان، قدردانی از دیگران، پیاده روی، دوچرخه سواری و یا شنا به طور روزانه، كار كردن با یك وبلاگ و بالاخره شركت در كلاس‌های یوگا و سلامت به طور روزانه.

- ذهن خود را ورزش دهید
همانطور كه ورزش جسمی برای بهره‌مندی از یك بدن قوی و سالم ضروری است ورزش ذهنی نیز به همین اندازه حائز اهمیت است تا بتوانید ذهنی تیز و فعال داشته باشد. آیا تا به حال توجه كرده‌اید كه چرا كودكان قدرت مغزی قوی‌تری نسبت به افراد بالغ دارند؟ چون كودكان ذهنی بازیگوش دارند و یك چنین ذهنی توان حافظه را بالا می‌برد. برای رسیدن به چنین توانایی می‌توانید پازل یا جدول حل كنید، در كارهای گروهی داوطلب شوید، با دیگران تعامل كنید، به یك سرگرمی مانند مطالعه، نقاشی یا حتی تماشای پرندگان مشغول شوید، یك مهارت جدید یا یك زبان جدید بیاموزید.

- یوگا یا مدیتیشن انجام دهید
یوگا و مدیتیشن استرس را تخلیه می‌كند. استرس قاتل حافظه است اما یوگا و مدیتیشن با كاهش استرس، پایین آوردن فشار خون، كاهش سرعت تنفس، كاهش سرعت متابولیسم و آزاد كردن تنش از ماهیچه‌ها، ذهن را تقویت می‌كنند.

- مصرف مواد قندی را كاهش دهید
قند غذا نیست بلكه شكلی از كربوهیدرات است كه یك انرژی واهی تولید می‌كند. مصرف زیاد مواد قندی باعث بروز علائم عصبی و رنج آور، ضعف حافظه و سایر اختلالات عصبی می شود. غذاها را بدون افزودن شكر مصرف كنید و از مصرف نوشیدنی‌های شیرین یا مقدار زیادی شكر یا قند با كافئین پرهیز كنید.

- از گندم سبوس دار استفاده كنید
گندم سبوس‌دار حاوی لسیتین است. این ماده مشكل سخت شدن سرخرگ‌ها را آسان می‌كند و از این طریق موجب بهبود عملكرد مغز می شود.

- شب‌ها غذای سبك بخورید
خوردن غذای زیاد و سنگین در شب باعث بروز استرس طولانی مدت و احساسی به هنگام خواب می‌شود. توصیه می‌شود غذای سنگین را در روز مصرف كنید كه بدن تحرك بیشتری دارد. شبها با خوردن غذای سبك و میوه یا سبزی می‌توانید خواب بهتری داشته باشید. خواب خوب شب به معنی تقویت قوای مغز است.

- قدرت تخیل خود را تقویت كنید
یونانی‌ها اصل خیال پردازی را برای به خاطر سپردن همه چیز یاد می‌گیرند. این تكنیك احتیاج دارد كه فرد یك تخیل واقعی و رنگی را ایجاد كند كه بتوان آن را به یك موضوع یا شی خاص ارتباط داد. اگر شما تمام حواس خود شامل لامسه، بویایی، چشایی، شنوایی و بینایی را درگیر خیال پردازی كنید می‌توانید جزئیات بیشتری از یك موضوع را به خاطر بیاورید. این كار به تقویت حافظه شما كمك می‌كند.

- خشم خود را كنترل كنید
غذاهای تهیه شده از آرد سفید، مصرف زیاد نشاسته یا نان سفید می‌تواند منجر به بروز حساسیت‌های عصبی شود. در نتیجه مصرف این قبیل مواد غذایی پرخاشگری و برخی از رفتارهای افسردگی را موجب می شود. در عوض سبزی تازه بخورید. آب زیاد بنوشید و یوگا یا مدیتیشن انجام دهید تا احساسات سمی مانند خشم و استرس از شما دور شود.

- ویتامین ب كمپلكس مصرف كنید
این ویتامین حافظه را تقویت می‌كند. از غذا و سبزیجات غنی از این ویتامین مصرف كنید. لازم به ذكر است كه مواد غذایی نشاسته‌ای و نان سفید تاثیر مطلوب این ویتامین برای حفظ سلامت حافظه را خنثی می‌كند.




طبقه بندی: عمومی، 
ارسال توسط مریم
ویژه ها
آرشیو مطالب
نظر سنجی
در خانواده چه جایگاهی دارید ؟





پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin